Linia kolejowa nr 146, przy której usytuowany jest przystanek w Kościelcu, może zostać przywrócona dla ruchu pasażerskiego. W ramach rządowego programu przystankowego na stacjach wzdłuż tej linii miałyby zostać wybudowane nowe perony i miejsca parkingowe.
Ruch pasażerski na linii kolejowej nr 146 Częstochowa-Chorzew został zawieszony z końcem 2012 roku. Od tego czasu odbywa się tędy jedynie ruch towarowy, a perony zdemontowano. Ale w ostatnich latach toczą się rozmowy w kierunku przywrócenia linii dla przewozów osobowych i w pierwszej kolejności odbudowy przystanków.
Pod koniec maja wójt gminy Rędziny Paweł Militowski wziął udział w spotkaniu, które przybrało formę objazdu linii kolejowej nr 146 celem ustalenia lokalizacji budowy peronów oraz możliwości wybudowania parkingów dla samochodów i miejsc dla rowerów w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Zorganizowano je w związku z pozytywną deklaracją Urzędów Marszałkowskich Województwa Łódzkiego oraz Województwa Śląskiego dotyczącą finansowania połączeń kolejowych i przywrócenia pasażerskich przewozów kolejowych na tej trasie. Wzięli w nim udział przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Częstochowie oraz przedstawiciele gmin i powiatów obu województw, przez których teren przebiega „146”.
Przystanek w Kościelcu odnowiony pod koniec 2024 r. Zmiana nazwy w późniejszym terminie
Ustalono, że grunty na których uzgodniona zostanie lokalizacja miejsc parkingowych, muszą stanowić własność samorządu, a w innym przypadku konieczny będzie podział i wykup gruntu na rzecz jednostki samorząd terytorialnego. Zarówno przedstawiciele PKP, jak i samorządowcy dostrzegają potencjał i korzyści budowy peronów z przywróceniem ruchu pasażerskiego, co potwierdzili podczas objazdu.
Jedną z kilkunastu omawianych lokalizacji był przystanek w Kościelcu, gdzie również miałyby powstać nowe perony oraz miejsca parkingowe. Ponieważ wskazany pod parking teren znajduje się na działce PKP, konieczne będzie wydzielenie pod niego gruntu. Ostateczne uzgodnienia mają być sfinalizowane w najbliższym czasie.
Wójt wnioskował także o zmianę nazwy tego przystanku osobowego z „Częstochowa Rząsawa” na „Kościelec koło Częstochowy”, ale PKP poinformowało, że na obecnym etapie procedowanego zadania nie ma możliwości zmiany nazwy przystanku. Ale do sprawy można wrócić po finalizacji inwestycji w ramach rządowego programu. Prace w Kościelcu mają być natomiast zrealizowane do końca 2024 r.
Kursujące pociągi to kolejny atut przyciągający inwestorów
Paweł Militowski od dawna zabiegał o przywrócenie utraconych połączeń komunikacyjnych, zdając sobie sprawię, że to trudna i czasochłonna sprawa.
– Sąsiedztwo peronu z terenami przyległymi do Lotniska Rudniki to kolejny atut by w przyszłości powstała strefa przemysłowa na terenach okalających lotnisko. Już wcześniej podjęliśmy działania, mające na celu podniesienie atrakcyjności tych gruntów, jak m.in. wybudowanie kanalizacji do terenów lotniska i nowej drogi od strony autostrady do oczekiwanej inwestycji Jurajskiego Agro Fresh Parku czy nieodpłatne przejęcie drogi serwisowej DL07 od GDDKiA w zarządzanie przez gminę. Nie są to tanie inwestycje, ale po stronie gminy zawsze musi być pierwszy krok. To ważne dla jej rozwoju – mówi wójt.