Do zadań referatu ds. obywatelskich należy w szczególności:
1. W zakresie spraw obywatelskich, należy w szczególności:
1) prowadzenie ewidencji ludności w Rejestrze Mieszkańców i w Systemie Rejestrów Państwowych ŹRÓDŁO, w szczególności: zameldowanie obywateli polskich i cudzoziemców w miejscu pobytu stałego lub czasowego, przyjmowanie od obywateli zgłoszeń wyjazdu poza granice RP;
2) wydanie zaświadczeń z prowadzonych rejestrów;
3) udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru RDO;
4) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie swojej właściwości oraz przygotowywanie decyzji administracyjnych;
5) prowadzenie i bieżąca aktualizacja rejestru wyborców;
6) współdziałanie przy organizacji wyborów i referendów;
7) obsługa dowodów osobistych w systemie RDO, w szczególności przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego, wydawanie dowodów osobistych, wydawanie zaświadczeń o zgłoszeniu utraty lub uszkodzeniu dowodu, unieważnianie dowodów osobistych
2. Z zakresu spraw obronnych w szczególności:
1) przygotowanie gminy do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2) opracowywanie (w składzie zespołu) dokumentów planistycznych, w tym kart realizacji zadań operacyjnych, określających przygotowania do działania i działanie organów gminy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
3) opracowanie i aktualizacja: planu operacyjnego, funkcjonowania gminy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
4) sporządzanie i aktualizacja dokumentacji planistycznej w zakresie przygotowania stanowiska kierowania dla organu wykonawczego gminy oraz stałego dyźuru;
5) opracowanie, aktualizacja i przesyłanie organom nadzoru i jednostko współdziałającym (we właściwym zakresie) informacji dotyczących elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym planu operacyjnego funkcjonowania gminy, stanowiska kierowania stałego dyżuru;
6) opracowywanie planów akcji kurierskiej
7) uruchamianie i przeprowadzanie akcji kurierskiej;
8) organizacja szkoleń w dziedzinie obronności;
9) sporządzanie programów szkolenia obronnego gminy na okresy trzyletnie z coroczną ich aktualizacją;
10) opracowanie i terminowe uzgodnienie z Wojewodą Śląskim rocznego planu szkolenia obronnego gminy oraz wykonywanie czynności zapewniających jego realizację, w tym przeprowadzenie zajęć ujętych w tym planie;
11) sporządzanie planów realizacji szkolenia obronnego oraz gromadzenie i posiadanie wszelkiej dokumentacji związanej z przeprowadzonym szkoleniem;
12) sporządzanie i przesyłanie sprawozdań realizacji szkolenia obronnego;
13) wykonywanie czynności związanych z przygotowaniem poboru.
3. Prowadzenie spraw świadczeń na rzecz obrony:
1) nakładanie i zdejmowanie obowiązku świadczeń na rzecz obrony;
2) przygotowanie i przesyłanie właściwym organom danych niezbędnych do planowania obronnego, w tym do tworzenia bazy danych w zakresie realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa – gospodarza oraz programu mobilizacji gospodarki
4. Z zakresu spraw obrony cywilnej w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem i funkcjonowaniem obrony cywilnej oraz zwalczaniem klęsk żywiołowych na terenie gminy;
2) planowanie działań w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej;
3) przygotowanie i zapewnienie działania elementów systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania;
4) opracowanie i aktualizacja planu obrony cywilnej gminy;
5) organizowanie szkolenia formacji obrony cywilnej, a takze szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony;
6) kierowanie przygotowaniem ewakuacji (przyjęcia) ludności oraz koordynowanie tych działań;
7) ustalanie zadań w okresie obrony cywilnej instytucjom , podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym działających na terenie gminy;
8) dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do pelnej realizacji zadań;
9) planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej;
10) zapewnienie prawidłowej gospodarki sprzętu OC; prowadzenie gminnego magazynu sprzętu OC;
11) koordynowanie przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń dla środowiska.
5. Z zakresu zarządzania kryzysowego w szczególności:
1) opracowanie i aktualizowanie Planu Zarządzania Kryzysowego Gminy Rędziny;
2) planowanie działań mających na celu: zapobieganie sytuacjom kryzysowym, reagowanie w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych oraz usuwanie ich skutków;
3) prowadzenie dokumentacji z zakresu zarządzania kryzysowego.
6. Z zakresu informacji niejawnych w szczególności:
1) prowadzenie dziennika ewidencji dokumentów niejawnych oraz ich obiegu
7. Do zadań referatu ds. obywatelskich należy również prowadzenie spraw związanych z funduszem soleckim i obsługa zebrań wiejskich.
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego – Anna Moroń-Mielczarek
e-mail: usc@redziny.pl
tel. wew. 103
pok. nr 3
Stanowisko ds. obywatelskich – Marta Wygaś
e-mail: ewidencja@redziny.pl
tel. wew. 102
pok. nr 2
Stanowisko ds. obronnych i obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego – Jowita Terka
e-mail: obrona@redziny.pl
tel. wew. 101
pok. nr 1