Aktualności
O ośrodku
Struktura organizacyjna Ośrodka Pomocy Społecznej w Rędzinach
Kierownik: Monika Kowacz
Zastępca kierownika:
Główna księgowa: Zdzisława Miedzińska
Referent: Dorota Litke
Kasjer: Maria Dymicka
Pomoc społeczna
Pracownik socjalny: Magdalena Jończyk
Pracownik socjalny: Aleksandra Banaś
Pracownik socjalny: Dorota Dymicka
Pracownik socjalny: Andrzej Szlufik
Asystent Rodziny: Marta Kamińska
Świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, Rodzina 500+
Starszy inspektor: Katarzyna Jabłońska
Starszy inspektor: Weronika Olawińska -Klimczak
Opiekunki sprawujące opiekę nad chorymi:
- Jolanta Stachera
- Irena Mokras
- Halina Ciepał
- Krystyna Mrozowska
Pomoc społeczna umożliwia przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych tym, którzy nie są w stanie sami ich pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Wspiera ich w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zadaniem pomocy społecznej jest także zapobieganie trudnym sytuacjom życiowym przez podejmowanie działań zmierzających do usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
Główne cele pomocy społecznej:
- wsparcie osób i rodzin w przezwyciężeniu trudnej sytuacji życiowej, doprowadzenie – w miarę możliwości – do ich życiowego usamodzielniania i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka,
- zapewnienie dochodu na poziomie interwencji socjalnej – dla osób nie posiadających dochodu lub o niskich dochodach, w wieku poprodukcyjnym i osobom niepełnosprawnym,
- zapewnienie dochodu do wysokości poziomu interwencji socjalnej osobom i rodzinom o niskich dochodach, które wymagają okresowego wsparcia,
- zapewnienie profesjonalnej pomocy rodzinom dotkniętym skutkami patologii społecznej, w tym przemocą w rodzinie,
- integracja ze środowiskiem osób wykluczonych społecznie,
- stworzenie sieci usług socjalnych adekwatnych do potrzeb w tym zakresie.
Komu pomoc
Pomocy społecznej udziela się z powodu (art. 7 ustawy o pomocy społecznej):
- ubóstwa,
- sieroctwa,
- bezdomności,
- bezrobocia,
- niepełnosprawności,
- długotrwałej lub ciężkiej choroby,
- przemocy w rodzinie,
- potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności,
- bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych,
- trudności w integracji osób, które otrzymały w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą,
- trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
- alkoholizmu lub narkomanii,
- zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej,
- klęski żywiołowej lub ekologiczne Prawo do świadczeń przysługuje osobom i rodzinom, których posiadane dochody nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej, przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednej z w/ w okoliczności. W systemie pomocy społecznej przez rodzinę rozumie się osoby spokrewnione i niespokrewnione, pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące
Kryterium dochodowe obowiązujące w pomocy społecznej.
- dla osoby samotnie gospodarującej jest nim dochód nie przekraczający kwoty 634 zł,
- dla osoby w rodzinie – kwota 514 zł. (art. 8 ustawy).
Przy ustalaniu kryterium dochodowego uprawniającego do świadczeń pieniężnych pomocy społecznej brane są pod uwagę dochody osoby zainteresowanej i jej rodziny za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku.
Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach oraz kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.
Osobie odbywającej karę pozbawienia wolności nie przysługuje prawo do świadczeń z pomocy społecznej. Osobie tymczasowo aresztowanej zawiesza się prawo do świadczeń z pomocy społecznej. Za okres tymczasowego aresztowania nie udziela się świadczeń (art. 13 ustawy o pomocy społecznej).
Formy pomocy społecznej:
Formą pomocy realizowaną przez pracowników socjalnych jest praca socjalna, w której pracownik socjalny dobiera odpowiednie metody działania mające na celu rozwiązanie zgłaszanych problemów.
- Świadczenia pieniężne: -zasiłek stały , zasiłek okresowy, zasiłek celowy ,zasiłek specjalny celowy.
- Świadczenia niepieniężne: -praca socjalna,
-bilet kredytowany,
-składki na ubezpieczenie zdrowotne,
-składki na ubezpieczenia społeczne,
-pomoc rzeczowa, w tym na ekonomiczne usamodzielnienie,
-sprawienie pogrzebu,
-schronienie,
-posiłek,
-niezbędne ubranie,
-usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania
-specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia,
-poradnictwo specjalistyczne
Zasiłek stały
Przysługuje osobie pełnoletniej całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku lub niepełnosprawności jeżeli jej dochód (w przypadku osoby samotnie gospodarującej), jak również dochód na osobę w rodzinie nie przekracza dochodu określonego zgodnie z art. 8 ustawy o pomocy społecznej. Zasiłek ustala się na podstawie wywiadu środowiskowego przeprowadzonego w miejscu zamieszkania oraz wywiadów alimentacyjnych u najbliższych członków rodziny zamieszkałych oddzielnie.
Wysokość zasiłku stanowi różnica pomiędzy: kryterium dochodowym zgodnie z art. 8 wyżej cytowanej ustawy, a dochodem (zasiłek pielęgnacyjny uważany jest za dochód) tej osoby –w przypadku osoby samotnej kryterium dochodowym na osobę w rodzinie zgodnie z art. 8 wyżej cytowanej ustawy, a posiadanym dochodem na osobę w rodzinie – w przypadku osoby w rodzinie.
Zasiłek okresowy
Może być przyznany osobom i rodzinom, których dochód nie przekracza kryterium dochodowego – art. 8 ustawy o pomocy społecznej, a posiadane zasoby pieniężne nie wystarczają na zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych w szczególności ze względu na:
długotrwałą chorobę,
niepełnosprawność,
brak możliwości zatrudnienia,
Okres na jaki przyznawany jest zasiłek okresowy uzależniony jest od indywidualnej sytuacji osoby czy rodziny oraz możliwości finansowych ośrodka; określa go ośrodek pomocy społecznej na podstawie okoliczności sprawy.
Zasiłek celowy
Pomoc doraźna w postaci zasiłku celowego udzielana jest osobom i rodzinom, w których dochód nie przekracza kryterium dochodowego (art. 8 ustawy o pomocy społecznej), na: zaspokojenie niezbędnych potrzeb bytowych, pokrycie części lub całości kosztów („Potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy powinny zostać uwzględnione, jeśli odpowiadają celom i mieszczą się w możliwościach pomocy społecznej”) zakupu żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, itp. pomoc na likwidację strat poniesionych w wyniku zdarzenia losowego.
Pomoc taka udzielana jest jeżeli zasoby pieniężne rodziny (badana jest również sytuacja najbliższych członków rodziny zamieszkałych oddzielnie – wywiady alimentacyjne) nie wystarczają na zaspokojenie ich niezbędnych potrzeb, w szczególności z uwagi na: ubóstwo, sieroctwo, bezrobocie, niepełnosprawność, długotrwałą chorobę, wielodzietność, zdarzenia losowe i sytuację kryzysową. Wysokość i rodzaj pomocy zależna jest od okoliczności i oceny sprawy na podstawie wywiadu środowiskowego przeprowadzonego w miejscu zamieszkania. W szczególnie uzasadnionych przypadkach tym osobom i rodzinom, które przekraczają kryteria dochodowe określone w ustawie o pomocy społecznej, może być udzielona pomoc w formie specjalnego zasiłku celowego.
Świadczenia w ramach programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”
W ramach Programu są realizowane działania dotyczące zapewnienia pomocy w zakresie dożywiania:
dzieciom do 7 roku życia uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej osobom i rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, a w szczególności osobom samotnym, w podeszłym wieku, chorym lub niepełnosprawnym.
Świadczenia te realizowane są w formie posiłku, świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności, świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych.
Pomoc ta może być przyznana nieodpłatnie osobom i rodzinom, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 150 % kryterium dochodowego (patrz art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o pomocy społecznej.
Pomoc instytucjonalna
Na wniosek osoby zainteresowanej, a w przypadku osoby ubezwłasnowolnionej – przedstawiciela ustawowego, pracownik socjalny Ośrodka Pomocy Społecznej przeprowadza wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania wnioskodawcy. Na podstawie wywiadu przeprowadza się ocenę sytuacji bytowej osoby i wnioskuje o ewentualne umieszczenie w domu pomocy społecznej. Jeśli wskazanym jest umieszczenie osoby w DPS, gromadzona jest niezbędna dokumentacja, w tym przeprowadzenie wywiadów alimentacyjnych u najbliższej rodziny (która na podstawie aktualnych przepisów zobowiązana jest do ponoszenia odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej). Po zebraniu kompletu dokumentów kierownik ośrodka wydaje decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej. Następnie całość dokumentacji przekazuje do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, który wydaje decyzję o umieszczeniu osoby w domu pomocy społecznej lub w razie niemożności umieszczenia z powodu braku wolnych miejsc powiadamia o wpisaniu na listę oczekujących wraz z podaniem przewidywanego terminu oczekiwania na przyjęcie do DPS.
Poradnictwo i praca socjalna
Ośrodki pomocy społecznej oferują osobom i rodzinom pomoc w formie pracy socjalnej. Pracownik socjalny może udzielić również pomocy w załatwianiu spraw urzędowych i innych ważnych spraw bytowych oraz w utrzymaniu kontaktów z otoczeniem. Pomocy w formie pracy socjalnej udziela się bez względu na kryteria dochodowe określone w ustawie o pomocy społecznej; nie wymaga ona wydania decyzji.
Ubezpieczenie zdrowotne ( 90 dni )
Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) do
korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na zasadach określonych w ustawie (czyli bezpłatnie, tak jak osoby ubezpieczone) mają prawo osoby inne niż ubezpieczone posiadające obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które spełniają kryterium dochodowe, określone w przepisach o pomocy społecznej .
Wydanie decyzji o ustaleniu prawa do świadczeń opieki zdrowotnej realizowanych ze środków publicznych następuje na wniosek zainteresowanego, a w przypadku stanu nagłego – na wniosek świadczeniodawcy udzielającego świadczenia opieki zdrowotnej złożony niezwłocznie po udzieleniu świadczenia.
Wydanie decyzji administracyjnej poprzedzone jest przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest niezwłocznie po otrzymaniu informacji o potrzebie ustalenia uprawnień. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania/ pobytu osoby zainteresowanej.
Celem tej czynności jest ustalenie czy osoba zainteresowana spełnia kryterium dochodowe zgodnie z ustawą o pomocy społecznej oraz ustalenie czy nie występują dysproporcje między udokumentowaną wysokością dochodu a sytuacją majątkową tej osoby.
Decyzja administracyjna w sprawie przyznania lub odmowy przyznania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej wydawana jest w terminie miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją.
Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie w/w decyzji przysługuje przez okres 90 dni, chyba że w tym okresie świadczeniobiorca zostanie objęty ubezpieczeniem zdrowotnym. Jeżeli istnieje konieczność dalszego leczenia, dłuższego niż 90 dni – może zostać wydana kolejna decyzja. Świadczeniodawcy NFZ realizują świadczenia na rzecz osób nieubezpieczonych legitymujących się w/w decyzją.
Sytuację osobistą, rodzinną, dochodową i majątkową osoby lub rodziny ustala się na podstawie następujących dokumentów:
1) dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;
2) skróconego odpisu aktu urodzenia dziecka lub książeczki zdrowia dziecka (do wglądu);
3) dokumentów określających status cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej;
4) decyzji właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego;
5) orzeczenia komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenia lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenia komisji lekarskiej;
6) orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności;
7) zaświadczenia albo oświadczenia o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierającego informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
8) zaświadczenia albo oświadczenia o wysokości wynagrodzenia uzyskiwanego na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych (usług rolniczych), zawierającego informacje o potrąconej zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
9) zaświadczenia albo oświadczenia o okresie zatrudnienia, w tym o okresach, za które były opłacane składki na ubezpieczenia społeczne, oraz o okresach nieskładkowych;
10) dowodu otrzymania renty lub emerytury, zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego;
11) zaświadczenia urzędu gminy albo oświadczenia o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
12) zaświadczenia albo oświadczenia o kontynuowaniu nauki w gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej, szkole ponadpodstawowej lub szkole wyższej;
13) decyzji starosty o uznaniu lub odmowie uznania za osobę bezrobotną, utracie statusu osoby bezrobotnej, o przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia szkoleniowego, stypendium, dodatku aktywizacyjnego albo oświadczenia o pozostawaniu w ewidencji bezrobotnych lub poszukujących pracy;
14) decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o ustaleniu kapitału początkowego;
15) zaświadczenia albo oświadczenia o zobowiązaniu do opłacania składki na ubezpieczenie społeczne rolników;
16) zaświadczenia albo oświadczenia o zadeklarowanej podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą;
17) zaświadczenia albo oświadczenia, o których mowa w art. 8 ust. 7 i 8;
18) zaświadczenia albo oświadczenia o uzyskaniu dochodu, o którym mowa w art. 8 ust. 11 i
19) decyzji organów przyznających świadczenia pieniężne;
20) oświadczenia o stanie majątkowym.
Usługi opiekuńcze
Pomoc w formie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, przysługuje osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona.
Jeżeli wymaga tego indywidualna sytuacja, osobom samotnym, które z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych, a są jej pozbawione, przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych. Usługi te są odpłatne a wysokość odpłatności za usługi jest zróżnicowana ze względu na sytuację osobistą i materialną świadczeniobiorcy i członków jego rodziny. Jeśli stan zdrowia osoby wymaga całodobowej opieki istnieje możliwość umieszczenia osoby w Domu Pomocy Społecznej.
Usługi mogą być przyznane również osobie, która wymaga pomocy innych osób a rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić.
Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz, w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
Przyznanie usług opiekuńczych następuje na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego. Usługi opiekuńcze mogą być również przyznane z urzędu. Wymiar, zakres, okres i miejsce świadczenia usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych ustala się na podstawie wywiadu środowiskowego w oparciu o:
1) ocenę sytuacji bytowej, w tym potrzeb wnioskodawcy,
2) dokumentację potwierdzającą sytuację zdrowotną wnioskodawcy,
3) ocenę możliwości zapewnienia pomocy i opieki przez rodzinę,
4) posiadane środki finansowe w budżecie Gminy na ten cel.
Usługi opiekuńcze przyznawane są w formie decyzji administracyjnej szczegółowo określającej:
- okres, wymiar i zakres świadczonych usług,
- aktualnie obowiązującą cenę godziny usług,
- odpłatność ponoszoną przez świadczeniobiorcę za ich realizację,
- miejsce świadczenia.
Świadczenia w formie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych są odpłatne. Wysokość odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze uzależniona jest od sytuacji rodzinnej oraz dochodu osoby lub rodziny ubiegającej się o świadczenie.
Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze świadczone są nieodpłatnie:
1) osobom, których dochód nie przekracza kryterium dochodowego osoby lub rodziny określonego w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z późn. zm.),
2) osobom samotnym, których dochód nie przekracza 150 % kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, określonego w art. 8 ust. 1 ww. ustawy,
Osoby nie spełniające warunków, o których mowa w § 3. ponoszą odpłatność za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze w zależności od dochodu, w następującej wysokości:
Dochód na osobę wg. kryterium dochodowego ustalonego na podst. art.8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej w procentach | Wysokość w procentach ustalona wg. ceny usługi dla | |||||||
Osób samotnie gospodarujących | Osób w gospodarstwie wieloosobowym | |||||||
Do 100% | nieodpłatnie | nieodpłatnie | ||||||
101-150 | 10 | 15 | ||||||
151-200 | 20 | 30 | ||||||
201-250 | 40 | 50 | ||||||
251-300 | 60 | 70 | ||||||
301-350 | 80 | 100 | ||||||
Powyżej 350% kryterium dochodowego wysokość w procentach ustalona wg. ceny usługi dla osób samotnie gospodarujących i i osób w gospodarstwie wieloosobowym wynosi 100% .
Asystent rodziny
Zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( Dz.U. z 2011 roku, Nr 149 poz.887 z późn. zm.) rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych mogą otrzymać wsparcie od gminy w postaci asystenta rodziny.
W przypadku powzięcia informacji o rodzinie przeżywające w/w trudności, po przeprowadzeniu w tej rodzinie rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz po przeanalizowaniu sytuacji rodziny ośrodek pomocy społecznej może przydzielić rodzinie asystenta rodziny, który prowadzi swoją pracę za zgodą i przy aktywnym współdziałaniu tejże rodziny.
Asystent rodziny prowadzi pracę z rodziną w miejscu jej zamieszkania lub w miejscu wskazanym przez rodzinę. Liczba rodzin, z którymi jeden asystent rodziny może w tym samym czasie prowadzić pracę jest uzależniona od stopnia trudności wykonywanych działań, jednak nie może przekroczyć 20 rodzin.
Dla dobra dzieci, które potrzebują szczególnej ochrony i pomocy ze strony dorosłych, środowiska rodzinnego, atmosfery szczęścia, miłości i zrozumienia, w trosce o ich rozwój, dla zapewnienia ochrony przysługujących im praw, dla dobra rodziny, a w szczególności dzieci, gmina może przydzielić asystenta rodzinie przeżywającej trudności w opiekowanie się i wychowywaniu dzieci.
Zadaniem asystenta rodziny jest m.in. ułatwianie rodzicom wypełnianie ról społecznych, doprowadzenie do osiągnięcia stabilizacji życiowej rodziny, a także zapobieganiu sytuacjom, w których dzieci zostają umieszczone w rodzinie zastępczej lub placówce. W przypadku, gdy dzieci znajdują się już w pieczy zastępczej, zadaniem asystenta jest podejmowanie działań zmierzających do ich jak najszybszego powrotu do rodziny biologicznej.
Praca z rodziną jest prowadzona w szczególności w formie:
- konsultacji i poradnictwa specjalistycznego;
- terapii i mediacji;
- usług dla rodzin z dziećmi, w tym usług opiekuńczych i specjalistycznych;
- pomocy prawnej, szczególnie w zakresie prawa rodzinnego;
- organizowania dla rodzin spotkań, mających na celu wymianę ich doświadczeń oraz zapobieganie izolacji, zwanych „grupami wsparcia” lub „grupami samopomocowymi”.
ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY
Zespół interdyscyplinarny został powołany Zarządzeniem Nr0050.49.2017 z dnia 12 kwietnia 2017r.
Zespół interdyscyplinarny realizuje działania określone w gminnym programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie.
Zadaniem zespołu interdyscyplinarnego jest integrowanie i koordynowanie działań podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3 i 5, oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności przez:
1) diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie;
2) podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku;
3) inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie;
4) rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym;
5) inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie.
Do zadań grup roboczych należy, w szczególności:
- opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie;
- monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy;
- dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań.
Oferta Punktu Konsultacyjnego
ds. Uzależnień i Przemocy w Rodzinie dla osób z terenu Gminy Rędziny
Prowadzący:
Elżbieta Dziewięcka – psychoterapeuta, certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień
Celem działalności Punktu jest udzielanie pomocy dla:
– osób uzależnionych
– osób współuzależnionych
– dzieci z rodzin dotkniętych przemocą lub alkoholizmem rodziców
– osób doznających przemocy w rodzinie oraz stosujących przemoc wobec członków rodziny
– osób będących w kryzysie oraz zgłaszających inne problemy emocjonalne
Zakres działalności Punktu:
- konsultacje terapeutyczne dla osób uzależnionych i ich rodzinom oraz ofiar przemocy domowej
- indywidualne konsultacje z klientem w kryzysie i zgłaszającym problemy
- diagnozowaniu uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych
- kierowanie na leczenie uzależnień w tym rezerwacja miejsc w stacjonarnych placówkach leczenia uzależnień
- udzielanie wsparcia osobom po zakończonym leczeniu odwykowym
- inicjowanie interwencji w przypadku diagnozy przemocy domowej w tym kierowaniedo odpowiednich służb bądź instytucji
RODO
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 zdnia 27 kwietnia 2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/we (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej RODO, informujemy, iż:
- Administratorem Danych Osobowych osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rędzinach, z którym można się kontaktować:
-
- pisząc na adres GOPS ul. Wolności 126, 42-242 Rędziny,
- za pośrednictwem poczty elektronicznej: gops@redziny.pl,
- telefonicznie: 34 320 10 15
- Powołaliśmy Inspektora Ochrony Danych Osobowych, z którym można się skontaktować pisząc na adres mailowy: inspektor1@odocn.pl, pisząc na adres GOPS. Chętnie odpowie na wszystkie Pani/Pana pytania i wątpliwości związane z przetwarzaniem przez Nas Pani/Pana danych osobowych.
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie przepisów prawa, a w szczególnych przypadkach na podstawie Państwa zgody albo w związku z wykonywaniem umowy, której Państwo jesteście stroną na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a, b, c, Art. 9 ust.2 lit. h, Art. 10 RODO.
- Na podstawie przepisów art. 15-21 RODO ma Pani/Pan prawo do dostępu do swoich danych osobowych oraz otrzymania ich kopii, do ich sprostowania, żądania ich usunięcia, lub wniesienia sprzeciwu z powodu szczególnej sytuacji. Ma Pani/Pan również prawo do żądania od nas ograniczenia przetwarzania danych.
- Jeżeli uzna Pani/Pan, że dane osobowe przetwarzamy niezgodnie z wymogami prawa ma Pan/Pani prawo wnieść skargę do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie ul. Stawki 2 .
- Odbiorcami Państwa danych osobowych będą podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa, podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Administratora w związku z obsługą informatyczną, obsługą hostingu strony internetowej oraz poczty elektronicznej.
- Państwa dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
- Podanie danych osobowych w zakresie niezbędnym do realizacji zadań jest obowiązkowe i wynika z przepisów prawa. W szczególnych przypadkach ich podanie jest warunkiem zawarcia umowy. O podstawie przetwarzania danych osobowych i ewentualnym obowiązku lub dobrowolności ich podania oraz konsekwencjach niepodania danych, informować Państwa będą pracownicy administratora danych.
Kontakt
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rędzinach
adres: ul. Wolności 126
42-242 Rędziny
NIP: 949-160-63-42
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rędzinach został utworzony Uchwałą Gminnej Rady Narodowej w Rędzinach Nr XI/47/90 z dnia 27 kwietnia 1990r. Jest jednostką organizacyjną Gminy Rędziny.
Ośrodek swoją działalnością obejmuje obszar Gminy Rędziny.
TELEFONY:
kierownik: tel/fax 34 320 10 15
pomoc społeczna: tel. 34 320 19 98
księgowość
świadczenia rodzinne
fundusz alimentacyjny
stypendia szkolne
karta dużej rodziny
świadczenie wychowawcze
email: gops@redziny.pl
swiad.wych@redziny.pl – Weronika Olawińska – Klimczak pok.23
swiad.rodz@redziny.pl – Katarzyna Jabłońska pok.23
ksiegowosc.gops@redziny.pl – Zdzisława Miedzińska pok. 15
pomocspoleczna@redziny.pl – Dorota Radecka, Andrzej Szlufik pok.25
fundusz@redziny.pl – pok.23
pomocspoleczna2@redziny.pl – Magdalena Jończyk, Aleksandra Banaś pok.24
GODZINY PRACY:
Poniedziałek | 07: 00 – 15: 00 |
Wtorek | 08: 00 – 16: 00 |
Środa | 07: 00 – 15: 00 |
Czwartek | 07: 00 – 15: 00 |
Piątek | 07: 00 – 15: 00 |
Wszystkie treści materiały oraz elementy graficzne umieszczone w tym serwisie są własnością Urzędu Gminy Rędziny.
Zawartość strony jest chroniona prawem autorskim, które przysługuje Urzędowi Gminy Rędziny.
Całość prezentowanej strony internetowej stanowi własność Urzędu Gminy Rędziny i jest utworem w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 90, poz. 631).
Żadna jej część nie może być rozpowszechniana lub kopiowana w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny lub inny) bez pisemnej zgody Urzędu Gminy Rędziny.